Ekspertyzy i przeglądy obiektów drogowych

Białobrzegi – DW 731 km 35+385

Mysłowice – A4 km 355+125

Kostrzyn nad Odrą – DK 22 km 0+000
Ekspertyza stanu technicznego mostu nad rzeką Pilicą zlokalizowanego w km 35+385 drogi wojewódzkiej nr 731 w miejscowości Białobrzegi – część przedwojenna i powojenna
Zamawiający: Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Most czteroprzęsłowy o schemacie statycznym łukowym z jazdą dołem.
Długość obiektu – 265,60 m.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Niszczące i nieniszczące badania materiałowe oraz badania chemiczne betonu.
- Inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej, użytkowej i wyznaczenie klasy obciążenia MLC.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
Ekspertyza obiektu mostowego M16 nad koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków w km 355+125
Most czteroprzęsłowy o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej.
Długość obiektu – 97,40 m.
Zamawiający: Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Ekspertyza wiaduktu miała na celu określić wpływ nieprawidłowościami w zakresie łożyskowania oraz w zakresie stanu technicznego przekryć dylatacyjnych na nośność i użytkowalność obiektu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Dokładną Inwentaryzację geometryczną i fotograficzną łożysk obiektu.
- Inwentaryzację geometrii całego obiektu przy pomocy techniki skanowania laserowego.
- Ocenę stanu technicznego łożysk i przekryć dylatacyjnych.
- Inwentaryzację pozostałych uszkodzeń.
- Analizę obliczeniową obiektu uwzględniającą uszkodzenia łożysk.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
Ocena stanu technicznego z określeniem przyczyn powstania uszkodzeń i oceną bezpieczeństwa użytkowania mostu przez Odrę w km 0+000 drogi krajowej nr 22 w m. Kostrzyn nad Odrą z podaniem zaleceń eksploatacyjnych
Zamawiający: GDDKiA, Oddział w Zielonej Górze.
Most sześcioprzęsłowy w tym:
trójprzęsłowy układ ciągły o konstrukcji żelbetowej
trójprzęsłowy układ ciągły w postaci składanego mostu stalowego typu D-Brücke
Długość całkowita obiektu – 255,0 m.
Ekspertyza miała na celu określenie wpływu uszkodzeń na nośność i trwałość obiektu. Z uwagi na uszkodzenia i typ konstrukcji zalecono budowę nowego obiektu w zamian za część stalową. Ekspertyzę przedmiotowego obiekty wykonaliśmy również 3 lata wcześniej wraz z drugim obiektem mostem nad Wartą.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Niszczące i nieniszczące badania materiałowe oraz badania chemiczne betonu.
- Pomiar ubytków korozyjnych w elementach stalowych przęseł.
- Kontrolę połączeń śrubowych konstrukcji stalowej.
- Inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.

Rzeszów – most Karpacki

Lubań – DK 30 km 22+878

Olsztyn – ul. Limanowskiego
Ekspertyza techniczna mostu Karpackiego na rzece Wisłok w ciągu al. Powstańców Warszawy w Rzeszowie
Zamawiający: Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie.
Most czteroprzęsłowy o schemacie statycznym belki wolnopodpartej.
Długość obiektu – 97,40 m.
Ekspertyza miała na celu określenie poprawności wykonanych prac naprawczych oraz wpływu uszkodzeń na przydatność użytkową obiektu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Nieniszczące badania materiałowe oraz badania chemiczne betonu.
- Inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej i użytkowej.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
Ocena stanu technicznego uderzonej przez pojazd ponadgabarytowy kładki dla pieszych nad drogą nr 30 (km 22+878) w miejscowości Lubań
Zamawiający: Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Most czteroprzęsłowy o schemacie statycznym łukowym z jazdą dołem.
Długość obiektu – 265,60 m.
Ekspertyza miała na celu określenie wpływu uszkodzeń na przydatność użytkową obiektu. Stwierdzono, że biorąc pod uwagę możliwość wystąpienia obciążeń dynamicznych w strefie uszkodzeń, koncentrację naprężeń w miejscach pęknięć i deformacji oraz podatność kładki na wpływy dynamiczne, w zastałym stanie mogą wystąpić przekroczenia nośności, co definitywnie wyklucza możliwość użytkowania obiektu do czasu wykonania remontu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Niszczące i nieniszczące badania materiałowe oraz badania chemiczne betonu.
- Inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej, użytkowej i wyznaczenie klasy obciążenia MLC.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
Ekspertyza stanu technicznego wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Limanowskiego w Olsztynie
Zamawiający: Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Wiadukt o schemacie statycznym jednoprzęsłowej belki gerberowskiej.
Długość obiektu – 59,50 m.
Z uwagi na schemat statyczny obiektu w trakcie wykonywanej ekspertyzy szczególnie zwrócono uwagę na stan techniczny przegubów. Ich stan jest kluczowy dla bezpiecznego użytkowania obiektu. Na podstawie wykonanej ekspertyzy zalecono wykonanie nowego obiektu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Nieniszczące badania materiałowe oraz badania chemiczne betonu.
- Inwentaryzację uszkodzeń ze szczególnym uwzględnieniem uszkodzeń przegubów wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej, użytkowej i wyznaczenie klasy obciążenia MLC.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
- Przegląd pięcioletni stanu technicznego wiaduktu.

Ełk – DK 16 km 2+347

Cieszyn Bładnice – DP 2614S km 5+514

Przeglądy okresowe
Ekspertyza uszkodzonego przęsła wiaduktu nad drogą krajową nr 16 (obwodnica Ełku), km 2+347
Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Olsztynie.
Wiadukt dwuprzęsłowy o schemacie statycznym belki ciągłej.
Długość obiektu – 49,04 m.
Ekspertyza dotyczyła uszkodzeń powstałych na skutek uderzenia pojazdu w konstrukcję nośną przęsła i ich wpływu na dalszą możliwość bezpiecznego użytkowania obiektu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Szczegółową inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie możliwości, wariantów, technologii i kosztów naprawy uszkodzonego przęsła.
- Określenie nośności normowej i użytkowej po wykonaniu naprawy uszkodzonego przęsła.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
Ekspertyza stanu technicznego mostu w km 5+514 w ciągu DP 2614S nad rzeką Bładnicą miejscowości Bładnice
Zamawiający: Powiatowy Zarząd Dróg w Cieszynie.
Most trzyprzęsłowy o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej.
Długość obiektu – 19,77 m.
W wyniku wykonanej ekspertyzy stwierdzono niedostateczny stan techniczny obiektu z uwagi na znaczne ubytki, wykruszenia oraz zniszczenie betonu przyczółków; pęknięcia, zarysowania, ubytki i odspojenia otuliny belek prefabrykowanych z odsłoniętym korodującym zbrojeniem głównym oraz nadmierne ugięcia dźwigarów. Powyższe uszkodzenia znacząco wpływają na obniżenie nośności i użytkowalności obiektu.
W ramach ekspertyzy wykonano:
- Inwentaryzację geometryczną obiektu.
- Inwentaryzację ugięć skanerem 3D.
- Nieniszczące badania materiałowe.
- Inwentaryzację uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną i rysunkową.
- Określenie aktualnej nośności normowej, użytkowej i wyznaczenie klasy obciążenia MLC.
- Określenie strategii dalszego postępowania z obiektem.
- Koncepcję remontu i przebudowy obiektu.
Przeglądy okresowe
Przeglądy okresowe roczne i pięcioletnie wykonywano m. in. dla poniższych Zarządców:
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
- Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach
- Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku
- Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie
- Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie
- Gmina Bieruń
- Gmina Czosnów
- Gmina Lelów
- Gmina Myszyniec
- Gmina Oświęcim
- Gmina Strumień
- Gmina Pyskowice
- Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie
- Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach
- Miasto Rydułtowy
- Miasto Tychy
- Miasto Ustroń
- Miejski Zarząd Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu

























